drogy

22.09.2015 Monika

Ahoj, som tehotná, som v 3 mesiaci a užívam tovar, aký má to vplyv na decko?

28.09.2015 Katarína Debnáriková

Ahoj Monika,

užívanie drog predstavuje značné riziko pre dieťa rovnako ako teba. Už v maternici sa môže vyvinúť abstinenčný syndróm (napr. ak si heroín aplikuješ nepravidelne v rôznych množstvách). Plod v maternici máva abstinenčné príznaky skôr ako matka. Tie sa prejavujú zvýšeným pohybom, ktorý sa môže vystupňovať do kŕčov a niekedy až do úmrtia plodu v maternici. Práve zmeny v množstvách užitej drogy sú pre plod veľmi nebezpečné, lebo kŕče vyvolávajú nedostatočné zásobenie mozgu kyslíkom a jeho možné poškodenie. Preto ak je to možné, a drogy naďalej užívaš, udržuj sa na stanovenej dávke, čo sa týka množstva aj samotnej drogy. 

Ak máš záujem drogy prestať užívať, rob to postupne pod dohľadom odborníkov. Ak chceš, vieme Ti s tým pomôcť - ozvi sa na pomoc@e-poradna.sk prípadne na 0905 943 229.

Po pôrode vzniká u dieťaťa novorodenecký abstinenčný syndróm. Prejavuje sa to napr. dráždivosťou rôzneho stupňa od chvenia až po celkové kŕče s možným úmrtím, poruchami spánku. Ďalšími príznakmi sú porucha výživy a zažívacie problémy vyplývajúce z neschopnosti koordinácie sania a hltania, napínanie na zvracanie, zvracanie a hnačky. Deti užívateliek drog môžu mať po narodení taktiež problémy s dýchaním, ako napr. zrýchlené dýchanie, omodrievanie, zástavy dýchania, výtok z nosa, upchatý nos. Pomerne časté je aj zívanie, kýchanie, zvýšená teplota, zrýchlená akcia srdca, nadmerné potenie, poruchy prekrvenia kože.